Здравейте и добре дошли! :)

“Не вземайте на сляпа вяра това, което сте чули. Не вярвайте на доктрини, само защото те идват от древността и са се предавали от поколение на поколение. Не вярвайте на каквото и да е, само защото то се следва сляпо от множеството. Не вярвайте на каквото и да е, само защото е било казано от древните мъдреци. Не вярвайте на истини, само защото имате пристрастие към тях или по силата на стар навик. Не приемайте за истина нещо само, защото е било изречено от някой авторитет, ваш учител, по-възрастен или по-знаещ от вас. Обмисляйте, анализирайте и проверявайте в практиката и, ако резултатите потвърждават казаното и спомагат за доброто на всички, приемете истината и я следвайте, приложете я в живота си.”
Буда

6.07.2013 г.

ЕМИЛИ ДИКИНСЪН - СТИХОВЕ

Умрях за красота, но тъкмо
във гроба ме зариха,
и друг един - умрял за правда -
до мене настаниха.

"Защо - той тихо ме попита -
умря?" - "За красотата".
"А аз за правда. Все едно е.
Ние двамата сме братя."

И през пръстта ний си приказвахме -
като добри роднини, -
додето мъх покри устата ни
и имената скри ни.
* * *
Когато го няма успехът,
успехът най-много услажда -
за да схванеш нектара,
трябва жестока жажда.

И цялата алена армия,
която под знамето крачи,
не би разбрала победата -
какво тя точно значи, -

както я разбира битият,
в чието ухо запретено
удря ехото на триумфа -
болно и определено.
* * *
Пих питие, каквото няма
дори във бисерните бъчви.
Подобен алкохол не точат
и в рейнските прочути кръчми.

Аз от роса съм развратена -
и въздух смуча вместо вино.
Люлея се през дните летни
край изби от стопено синьо.

Кръчмарят там пчели пияни
маха от бурето с ракия
и пеперудите се сепват -
но още, още аз ще пия -

доде светците с бели шапки
се втурнат горе от небето -
да гледат малката пияница
как се люлее по полето.
* * *
Завържи поводите за мен.
Аз съм готова за път.
Виж пак конете и се качи.
Бързо! Те няма да спрат!

Нека да седна здраво до теб -
та да не падна встрани.
Ний ще вървим чак до Страшния съд -
през урви и стръмнини.

Няма да хленча над някой мост -
и никое море.
Карай, надбягвай се ден след ден -
тъй ще е най-добре!

Сбогом на моето старо градче!
Само там горе - върхът -
още веднъж вместо мен целуни!
Аз съм готова за път.
* * *
Много безумие е най-върховен смисъл
за поглед, който различава.
Многото смисъл е най-чистото безумие -
където множеството обладава.

Ти си нормален - щом си се оставил
на туй, което те надига-
Опъваш ли се - ти ще си опасен -
и окован с верига.
* * *
Ниско небе - подли облаци.
Една снежинка все кръжи
над коловоза до обора -
и води спор да продължи.

Тесният вятър се оплаква,
че го преследват и гнетят.
Природата е като хората -
не е с корона всеки път.
* * *
Душата си избира свое общество -
после вратата захлопва.
В нейното божествено мнозинство
недей се вече натрапва.

Тя не се трогва, че от каляската
някой към нея е тичал -
нито, че пред леглото и
император е коленичил.

Аз зная - от цяла просторна нация
тя едного ще посочи -
и ще запуши клапите на вниманието си -
като със плочи.
* * *
Открих процеп във моя ум -
сякаш мозъкът се разсече.
Опитах да го слепя - пласт по пласт,
но не се слепяше вече.

Исках - мисълта от преди
с новата мисъл да е слята -
но изтървах тяхната поредица -
като топки на земята.
* * *
Задуха вятър като рог -
той потрепера през тревата -
и студ зелен - така зловещо
премина над горещината -
че ние пуснахме резето -
като пред призрак изумруден -
и мокасинът на съдбата
пристъпи в тоя миг - възбуден-
дърветата как дишат вкупом -
оградите как отлетяха -
в реките къщите как тичат -
тогава живите видяха-
Църковната камбана диво
се завъртя - за да разглася.
О, колко много се явява -
и колко много си отива -
и все пак тоя свят понася!
* * *
Сърцето търси първо удоволствие -
а после да не го боли -
а после малките упойки - със които -
страданията да понамали -

а после да заспи - да спи за дълго -
а после, че ще бъде най-добре -
щом иска неговият Инквизитор -
да има свободата да умре.
* * *
Казват - лекувало времето.
Времето не лекува.
Мъката - като жилите -
със възрастта се подува.

Времето е проверката
за болестта голяма.
То би помогнало само там,
където болест няма.
* * *
Напролет се явява светлина,
която никога не може да постигне
останалото време на годината.
Едва март ще пристигне -

и ляга някакъв особен цвят
върху баирите отсреща.
Науката не може да го отчете -
човекът го усеща.

Той - този цвят - в ливадите стои -
по най-далечното дърво полазва -
по най-далечни склонове играе -
със мен почти приказва.

А после - щом пристъпи хоризонтът -
и обедът минава -
той тръгва си - без формулата на звука
а нас сами оставя -

със чувството, че ни нанасят загуба -
че задоволството го няма -
сякаш търговци са нахлули изведнъж -
във храма.
* * *
Във три - една едничка птичка -
сред тишината сива -
поде - с една едничка дума -
мелодия предпазлива.

Във четири - се вмести опитът -
и изпита прогони -
и ето, всичко подчини се
на сребърни закони.

Във седем - нямаше ни сила -
ни сечиво - ни длъжност.
Присъствието стана място -
а между тях окръжност.
* * *
За един кратък следобед
колко проекти гаснат!
И то неизвестни за тия,
които във тях участват.

Човекът не бива ограбен,
защото съвсем случайно
променя с една минута
пътуването обичайно.

Любовта губи смелост -
че до вратата - в мрака,
вижда един кон вързан -
който тя там не чака.
* * *
Вятърът събра неща от север -
върху южните неща -
върза изтока за запада -
зина със уста -

сякаш искаше - четирите посоки
да изгълта тая нощ -
всичко в ъглите се сгуши -
пред ужасната му мощ.

Вятърът се върна в къщи -
и природата се осмели
да намести свойте поданици -
и системите си да успокои.

Пак над къщите запуши пушек -
и се чуваше денят.
Колко е интимно - подир бурята
птици да летят!
* * *
Преди очите си да махна -
аз гледах весело и лесно -
тъй както другите с очите -
че само то ми бе известно.

Но ако някой днес ти каже -
ела да имаш пак небето -
повярвайте - от мойта тяжест -
би ми се сцепило сърцето!

Да имам храста - планината -
звездите щедри да се върнат -
от пладнето - каквото могат -
очите тесни да погълнат.

Как слизат птиците надолу -
светкавицата как се сипе -
пак да ги имам - да ги гледам -
такава вест ще ме съсипе!

Затуй по-сигурно за мен е -
да наблюдавам със душата -
докато другите - с очите
не осъзнават светлината.
* * *
Стояха планините във мъгла - по-долу спряло бе полето.
Вървяха - или чакаха по своя воля -
реката и небето-

Слънцето се отдаде на почивка -
и заниманието му горещо
се дръпна от вниманието - здрачът
на кулата продума нещо.

И сцената на вечерта - така спокойно
до нас се спусна ниско -
че ний усетихме - колко невидимото -
е видимо и близко.
* * *
Яма зее - но небе над нея.
И небе отпред -
и небе навред.
Все пак яма зее -
със небе над нея.

Ако мръдна - и ще се убия.
Ако гледам - ще се залюлея.
Ако засънувам - ще изпия
сока, с който се надявам да живея.
Яма зее - и небе над нея.

Дъното е цялата ми мисъл -
своя крак не смея да попитам.
Както си седим - ще ни подкара -
там надолу - без да се усетим.
Яма зее - но без дъно в нея!
* * *
Животът ми два пъти свърши -
преди да се свърши.
Остава да видя дали вечността
трети път ще ме скърши -

по същия начин - без смисъл -
и без пощада.
В раздялата ние узнаваме рая -
и искаме ада.
* * *
Тревата върши толкова малко!
Зелена всякога да остава -
и да развъжда пеперуди -
и пчелите да забавлява.

И цял ден музика да слуша -
вятърът да и прави компания -
и да държи слънцето на скути -
и на всички да се покланя.

Росата да ниже на мъниста -
и да става толкова фина -
че пред нея да бъде груба
и една истинска херцогиня.

И дори - умирайки, да ляга
сред такива ухания и билки -
такива миризми заспали -
и талисмани от боровинки!...

А накрая - в царствените плевни -
да сънува старата си премяна.
Тревата върши толкова малко -
че бих искала сено да стана.
* * *
Надеждата е нещо хвърковато -
то, кацайки в душата - те намира -
и пее свойта песничка без думи -
и никога не спира.

Най-сладък смях във нея се разнася -
и се извива страховита буря,
за да убие птичката, която
отвътре топлина притуря.

Аз чух я в най-студените крайбрежия -
дето най-странното море се плиска.
Дори сред най-голямата опасност -
троха не ми поиска.
* * *
Гледах как лочи километрите -
и долини надолу лиже -
и от варели как се храни -
и изумително - се движи -

около планини на купчини -
и как с презрение наднича
в бараките - встрани по пътя -
и кариерата пресича -

на две еднакви половини -
и непрестанно се оплаква -
с ужасни думкащи куплети -
и по наклона се размъква -

и като див пророк - зацвилил -
със звездна точност - се промушва -
и спира - всемогъщ и кротък -
във собствената си конюшня.
* * *
Научихме любовта добре -
буквите - думите - първа глава
от книгата - и откровението -
сякаш пресъхна подир това.
И тогава всеки от нас -
видя във другите очи -
светло незнание на дете -
детско незнание - да личи.
Което единият не бе разбрал -
искаше на другият да обясни.
Уви! Голяма е мъдростта -
и истината - с много страни!
* * *
Диви нощи - диви нощи!
Ако бях с тебе тук -
дивите нощи щяха
да бъдат нашия лукс!

Вятърът е безсмислен.
В пристанището съм аз.
Свършено е с компаса -
и стария атлас!

Веслата насред рая -
ах, какво море...
Да можех - тая вечер -
да се закотвя в теб!
* * *
Аз обитавам Вероятността -
по-хубава къща от Прозата.
Със по-многобройни врати -
и по-широки прозорци.
Тук стаите са като кедри -
през листата им не се вижда.
И отгоре - вечни тавани
небето съзижда.
Гостите са най-красивите -
а работата ми е тая -
да разперя тесните си ръце -
и да прибера рая.
* * *
Утрините са все по-меки -
бузи къпината издува -
орехите стават кафяви -
розата иска да пътува.

Кленът е със весело шалче -
ливадата - с лисича кожа-
За да не бъда старомодна -
и аз едно бижу ще сложа.
* * *
Небето не пази тайни -
то ги каза на планината -
планината - на градините -
градините - на цветята.

Една птичка - която мина -
случайно - подслуша всичко.
Ако мога да те подкупя -
ще ми го кажеш ли, птичко?

Но по-добре да не зная -
тайната задържи я!
Ако лятото е аксиома -
защо в снега има магия?

Задържи своята тайна!
И да мога, не ща да зная
какво правят сега сапфирите -
във свежестта на безкрая.
* * *
Има самота на мястото -
има самота на водата
и на смъртта - но при всички тях -
все едно, че си в тълпата -
при това дълбоко седалище -
тази полярна себичност -
душата, познала себе си -
гранична Безграничност.
* * *
Какво е Изтокът?
Това е Жълтият човек.
Но става и Червен - ако рече -
когато слънцето нагоре извлече.

Какво е Западът?
Той е Червеният човек.
Но става също Жълт - ако рече, -
когато слънцето надолу повлече.
* * *
От своята водна къща
жабата се отрече.
Излезе на дървото
и почна дълги речи.

Гласът така прегракнал!
И освен мен самата
за пролетния оратор
слушатели - два свята.

Краката му в ръкавици,
ръце не употребява.
мехури за красноречие,
както е всяка слава.

Но щом изръкопляскате,
ще видите огорчени,
че Демостен е изчезнал
сред форуми зелени.
* * *
Бог е наистина ревнив.
Кара ни да се каем -
че не играем със него -
а помежду си играем.
* * *
Ако идваш наесен -
лятото ще отстраня -
с усмивка и с досада -
както се пъди муха.

Ако след година дойдеш -
месеците наред
ще навия на кълбета
в моето чекмедже.

Ако векове те чакам -
с пръсти ще ги броя -
докато паднат пръстите -
на голата земя.

Ако съм докрай сигурна,
че ще те видя отвъд -
бих захвърлила живота си -
като люспа на път.

Но без да разбирам времето,
то ме боде - със бяс -
една оса прокълната- сама се жиля аз.
* * *
Мнозина от собствената си памет -
биха отлетели веднага -
стига да можеха да летят.
Ще гледат птиците с изненада -
свикнали на кротки същества -
които се носят полека -
как бягат човеци - разтреперани -
от душата на Човека.
* * *
На два пъти понасях загуби -
все тука - до пръстта.
На два пъти бях просякиня -
пред божията врата.

На два пъти слизаха ангели -
все тука - до моя праг.
Бандит - банкер - баща -
аз съм беднячка пак!
* * *
Ето как аз чета писмо -
заключвам се направо -
за по-голяма сигурност -
вратата бутам здраво -

отивам в ъгъла отсреща -
за да не се почука -
после писмото тихо вадя -
печата тихо чупя.

поглеждам скришом към стената -
към пода -също скришом -
да не би там да лази мишка -
и почвам да въздишам -

че съм безкрайна - но пред някого,
когото тук не знаят -
и не за рая на религиите -
а тук, че липсва раят.
* * *
Някои мислят правото да загинеш
за неоспорвано право.
Опитай се - и веднага Вселената
ще те погледне сурово -
и ще изпрати отсреща полиция.
Не можеш и да умреш по желание -
без Природата и Човечеството
да ти направят дознание.
* * *
Миналото е особено създание -
щом го погледна в лицето - не знам
дали ще получа възторг -
или пък срам.

Ако го срещнеш без оръжие -
по-добре побегни -
че и неговата ръждясала пушка -
понякога - гърми.
* * *
цивилизацията изгони леопарда.
А не бе ли душата му сърцата?
Пустинята-не отхвърляше кадифето му.
Етиопия - неговата позлата.
Джунглата - неговите привички.
Той имаше мантия пъстра -
и беше все същия.
Такава му е природата - сеньор, -
трябва ли пазачът да се мръщи?

Жалко за леопарда - той напусна своята Азия.
Споменът за ония палми
не ще бъде заглушен с упойки -
нито успокоен - с балсами.
* * *
Тялото расте външно -
за да е по-удобно-
Ако преследват душата -
храмът му - стои свободно -

отворен, канещ, сигурен.
Тялото е по-честно.
Духът, потърсил убежище -
то не се предава лесно.
* * *
Край на предишното! Аз съм съпруга!
Аз съм друга!
Аз съм Цар. Аз съм Жена.
Тъй съм по-сигурна.

Чуден ми е моминският свят
през този нежен полумрак-
Навярно такава е земята -
за тези, които са в небесата.

Понеже сега е радост - то
мъка е било предишното.
Но защо повече да сравнявам?
Аз съм Жена. И тук оставам.
* * *
Не съм чувала думата " бягство" -
без да ми пламне кръвта-
Едно внезапно очакване -
усещане, че летя.

Но не съм чувала и да просветва
затворническият мрак.
Аз само детски се търкам в клетката -
за да пропадна пак.
* * *
Събрах си силата в ръка -
закрачих към света.
И по-голяма от Давид
ми беше смелостта.

Изстрелях камък, но сама
се строполих завчас.
Дали голям бе Голиат -
или бях малка аз?
* * *
В мъката има нещо тъмно -
тя е без памет цяла.
Не знае нито кога е почнала -
нито кога е спряла.

Тя няма бъдеще освен себе си -
империята и обхваща
и собственото и минало -
и мъката предстояща.
* * *
Бог дава на работливите ангели -
следобедите да играят.
Срещнах един - зарад него напуснах
всички, които ме знаят.

Бог викна в къщи своите ангели -
щом притъмни небосклона.
Загубих моят - мрачен е камъкът -
след като бил е корона.
* * *
Плачът е нещо незначително -
въздишката - е нещо дребно.
Но от товара им натрупан
човек умира постепенно.
* * *
Първо делото ще почука при мисълта -
после - при волята ще спре.
Тук вече е работното място -
дето ще се почувства добре.

И тогава - се явява едно действие -
или пък се погребва така -
че само божието ухо
ще чуе неговата съдба-
* * *
Да се бориш на глас е храбро -
но по-голяма е храбростта,
когато се биеш - вътре в сърцето си -
с кавалерията на скръбта -

когато побеждаваш - без зрители -
падаш - без никой да те съзре, -
когато не гледат патриотите
как героят им ще умре.

Такива храбреци дирят ангелите -
шествие от разперени крила -
ред подир ред - със равна стъпка -
и със белоснежни облекла.
* * *
То бе една малка, малка лодка - която по залива тръгна.
То бе едно храбро, храбро море -
което навътре я дръпна.

То бе една хищна, хищна вълна -
която с език я прегъна.
Така не разбраха големите кораби -
че моята лодка потъна.
* * *
Не е тъй мъчително давенето -
а опитът да се изскочи.
Удавникът - казват - три пъти
с лице - към небето сочи.
И после потъва завинаги -
в тази ужасна бездна,
където сам бог го прегръща -
и всяка надежда изчезва.
Сърдечният лик на Твореца -
макар и с доброта голяма -
изглежда отвън излъскан -
като една реклама.
* * *
Загубих вчера един свят.
Тук някъде да сте го зървали?
Познава се по ред звезди-
по челото навървени.

Богатите ще го отминат -
но за окото ми оскъдно
той е по-скъп и от дукати.
Върнете ми го, сър, обратно!
* * *
Аз знам как слънцето изгря.
За миг през ивицата - диск -
хукнаха вести като катерички -
кулата плувна в аметист-
Развърза нощна шапчица -
и хор от косове запя.
Тогава тихо аз си казах:
"Виж, вече слънцето изгря."
Но как залезе, аз не знам.
Прескачаха с детински жар
жълти момченца и момиченца
през някакъв червен дувар -
а там един наставник в сиво -
с ръката си добра отвъд
спусна вечерните решетки -
и стадото прибра от път.
* * *
Щом пияницата види тапа -
от блянове е упоен.
Тъй и аз съзрях една муха -
в този януарски ден.
И във мене бликна ром от спомени -
и главата ми се завъртя.
Който само с мярка пие -
той не заслужава пролетта.
Упоението е отчасти във шишето -
повече е в радостта сама.
Ти, ценителю на питиетата -
питай малката пчела...
* * *
Ако моженето беше равно на желанието -
критерият би бил неважен.
Върховното в езика е -
безсилието да изкаже.
* * *
Не е нужно - за да си населен с призраци -
да си стая - или къща.
Мозъкът си има коридори - по които
по-добре да не се връща -

по-добре във полунощ да видиш
дух незнаен -
но да не се сблъскаш във душата си
с домакина таен -

по-добре зад теб да рухват замъци
и във ужас да се блещиш -
но на скрито място - без оръжие -
сам себе си да не срещаш.

Туй, което в теб зад теб е сгушено -
най-ще те уплаши.
Вмъкналият се убиец в къщата
няма да е така страшен.

Ние тялото си пазим с револвери -
и заключваме вратите -
но пропускаме по-висши призраци -
а и друго - в нас самите.
* * *
По-дълбоко в лятото от птиците -
трогателна в тревата -
една миниатюрна нация
празнува свойта служба свята.

Обреди в нея няма -
и тъй на степени благодатта пристига -
че мисленето я приема - като навик -
а самотата се надига.

На обед тя изглежда най-старинна -
когато Август - ниско ни изгаря -
и кара призрачната литургия
покой да изразява.

Все още липсва опрощение -
сянка във жегата не ляга.
Но вече има нещо жреческо -
и то природата напряга.
* * *
Не беше смърт - понеже се надигнах -
а мъртвите лежаха.
Не беше нощ - с извадени езици
камбаните звъняха.

Не беше лед - защото по месата ми
самум пълзеше жадно-
Не беше огън - с крак от мрамор
отдолу пазех хладно-

Но заедно ги вкусвах всичките -
и този поглед - с който
гледах телата наредени -
ми спомняше за мойто.

Сякаш живота ми бе кастрен -
то рамката го хвана,
и дишах само с ключ - и всичко
някак среднощно стана -

и спряха всякакви тиктакания -
и взря се тишината -
и първата мъгла затисна
бумтежа на земята.

То беше - хаос непрекъснат -
без шанс - без състезание -
без земен знак - да оправдае -
самото отчаяние.
* * *
Ще дойде ли някога утро?
И нещо подобно на ден?
Да бях планината висока -
дали ще го видя пред мен?

И има ли тяло на лилия?
И птичи пера - отстрани?
От славни страни не пристига ли -
за мен непознати страни?

О, учени и моряци!
И мъдри мъже по света!
Кажете на малката пътница -
къде да намери деня!
* * *
Две пеперуди днес на обед
върху потока валс играха -
после по свода се надигнаха -
и на една греда запряха.
А после заедно отплуваха -
в най-осветеното безбрежие -
където никое пристанище
не ще им пътя отбележи.
И там - в ефирните морета -
дали ята над тях се вдигат -
или фрегати ги пресрещат -
до мен известия не стигат.
* * *
Отдолу - под светлината - долу,
под тревата - и под тинята -
под килера на бръмбара -
под корена - на детелината -
там - докъдето не достигат
и ръцете на исполина -
там - дето слънцето не свети -
дори в един ден - като година -
отвъд светлината - най-отвъд -
отвъд арката - на врабчетата -
отвъд върха - на аршините -
отвъд комина - на кометата -
там, дето мисъл не галопира -
и няма гатанки пред мъдреца -
о, този диск на дистанцията -
между живите - и мъртвеца!
* * *
Разбирам - светът ще престане -
тревогата ще ни хване -
и много рани.
Но какво от това?

Разбирам - всеки загива -
и силата най-жива -
накрая изгнива.
Но какво от това?

Разбирам - после в рая -
всичко ще оправдая -
с уравнението на безкрая.
Но какво от това?
* * *
Умиращ тигър за вода се мъчеше.
Прерових пясъчните степи -
в една скала - намерих изворче -
и му донесох в шепи.

Очните топки се бяха втвърдили -
но взирайки се - в празнотата .
видях там върху ретината образа -
на себе си - и на водата.

Не бях виновна - че съм се забавила -
нито пък тигърът - виновен беше -
че е умрял. Това бе просто фактът -
че той умрял лежеше.
* * *
Едно разпятие се отбелязва само -
а колко много стърчат.
За тях и математиката -
и историята - мълчат.

Една Голгота е пред чужденците -
а толкова други знам,
колкото личности, - и полуострови.
Дори градината на Гетсиман -

е провинция до центъра на битието.
Дори и Индия -
за всички пътници и кръстоносци -
е съвсем до нас.

Исусовото показание е мощно -
но въпреки това -
има разпятия - по-нови и по-близки -
от онова.
* * *
Незабележимо - като скръб -
лятото - свърши бавно.
Прекалено незабележимо -
за да изглежда коварно.

Една пречистена тишина -
дълъг здрач и силуети-
Природата прекарва - сама -
следобедите иззети-

Чужда изгрява сутринта -
досадна - и вежлива -
като гостенка - която стои -
а трябва да си отива.

Тъй - без да полети с криле -
без кораб - да му помага -
нашето лято - с лекота -
в красивото избяга.
* * *
С това - че моята река тече -
тя е пресъхнала добре.
С това - че моята река мълчи -
тя вече е море.

И аз - изплашена от нейните вълни-
хукнах - без някой да ме спре -
натам - където силните ме уверяваха -
че "няма повече море".
* * *
Природата е - което виждаме.
Хълмът - следобедното поле -
катеричката - залезът - бръмбърът -
или природата - е небе.
Природата е - което чуваме -
морето - пеещият кос - гръмотевицата - щурецът -
или природата е - глас.
Природата е - което знаем -
но не изказваме с уста -
че мъдростта ни е безсилна -
пред нейната простота.
* * *
Аз станах рано - взех си кучето -
и посетих морето.
Русалките от зимника
загледаха ме скрито.

Фрегатите от партера разпериха
конопени ръце - със плясък.
те ме помислиха за мишка -
завряна в дупка пясък.

Но никой не ме пипна - преди приливът.
Той до обувките ми стигна -
после престилката - после коланът -
елечето надигна -
и се престори, че ще ме погълне -
както росата - отзарана
глухарчетата бе погълнала -
но аз тогава станах.

А той - той тръгна подир мен отблизо -
и сребърните му пети шумяха -
до моя глезен - двете ми обувки
от бисери преляха.

докато срещнах твърдината на града -
тълпа от непознати плъпна -
и затова - с един поклон величествен -
морето се отдръпна.
* * *
Почувствах в своя мозък погребение -
вървяха оплаквачите на групи -
и крачеха, и крачеха - додето
усещането ми на две се счупи.

Те седнаха - опелото започна -
и също като барабан в тила ми -
и биеше, и биеше - додето
помислих - че заглъхна мисълта ми.

И после чух - един сандък да вдигат -
и през душата ми да скърцат - с постоянство -
все същите оловени обувки -
и после звънна - цялото пространство -

сякаш небето бе една камбана -
едно ухо огромно - Битието -
и аз и тишината - странно племе -
разсипано - самотно - и проклето.
* * *
Раят е толкова далече -
че е във стаята до нас -
ако приятел чака в нея
съдбовния си час.

Каква ли сила е в душата -
да може тя да изтърпи
шума на идващите стъпки -
отварящите се врати!
* * *
От какво се прави ливада?
Нима не знаеш?
Трева -
и една пчела -
и да мечтаеш.
Ако пчелата не пристига -
мечтата стига.
* * *
Да издържим своя дял от нощта -
своя сутрешен дял.
Да попълним празното на радостта -
и на своя провал.

Минава звезда подир звезда -
някои падат сред път.
Минава мъгла подир мъгла -
и тогава - Денят!
* * *
Гладувах толкова години -
настъпи мойто пладне.
Трепереща - довлякох масата -
допрях вината хладни.

По чужди маси бях ги виждала -
когато гладна - тръпнех -
и гледах - гледах през прозорците -
богатства недостъпни.

Тъй бял и хубав беше хлябът -
различен от трохите -
които в хола на природата -
разделях си с врабците.

Но днес - от многото обилие -
почувствах се ранена -
като къпина от полето -
в паважа присадена.

И повече глад не усещах.
Гладът - разбрах тогава -
натрупва се извън прозорците -
но вътре се стопява.
* * *
След сто години - мястото -
забравя се - най-подир.
Агонията е преминала -
във неподвижен мир.

Бурени тържествуват -
и сричат чужденци -
самотният правопис
на древни мъртъвци.

Но летните ветрове
връщат някои неща.
Инстинктът вдига ключа -
изпуснат от паметта.
* * *
От всичките създадени души -
аз си избрах една -
когато от духа се рони разумът -
и е излишна всяка хитрина -

когато днешният - и миналият ден -
стоят отделно - всеки сам -
и тази кратка драма на плътта -
е като пясък - разпилян -

когато фигурите идват - в царствен ред -
и през мъглите някой е дълбал.
Вижте тоз атом - който предпочетох
пред пластовете земна кал!
* * *
След тежка мъка - чувстваш официално.
Застават нервите - като гробове . - чинно.
сърцето пита - как тъй всичко мина?
И вчера ли? Или преди година?

Краката - механично обикалят
по дървения път - направен -
от пръст - от въздух - от безсмислен намек -
със кварцово задоволяване на камък.

Аз зная този час - часът оловен.
Ако го минеш - ще го помниш -
както замръзналите - своето смразяване -
сняг - и втвърдяване - и отминаване.
* * *
Ако не съм вече жива -
щом дойдат ония птички -
дай на червеношийката
от паметните трохички.

Не бих ти благодарила -
никой не ще ме пусне -
но знай - че съм опитвала -
с мойте гранитни устни.
* * *
Тоя свят не е заключение.
Веригата почва - оттук -
невидима - като музика -
но сигурна - като звук.
Тя сочи - и тя обърква -
философийте мълчат.
През гатанката накрая -
мъдростта търси път.
Не я отгатват учените -
ще я съзреш едвам,
когато презреш - потомствата -
и се разпънеш сам.
* * *
Животът ми бе пълна пушка в ъгъла -
но един ден стопанинът дойде -
и след като доказа самоличност -
със себе си ме взе.

И ний сега в горите царски стъпваме -
и ний сега на лов сме за сърни -
и щом аз - вместо него - проговоря -
отсреща отговарят - планини.

И щом усмихна се - такъв сърдечен блясък
долът пред нас е озарил -
че сякаш сам Везувий - от наслада -
лицето си е зачервил.

А вечер - след добрия ден изтекъл -
аз пазя - господарската глава -
и знам - че и възглавница от пачи пук
той би отхвърлил - пред това.

За неговите врагове - съм смъртен враг -
те падат неподвижни околвръст -
когато соча ги - с око от жълто -
и със наблягащ пръст.

Макар че мога да го надживея -
то нека той ме надживее - по-добре!
Че мойта власт е - само да убива -
без власт - самата да умре.
* * *
Има едни диагонални светлини -
през зимата - в следобедите тесни -
те ни притискат - като тежестта
на катедрални песни.

Небесна рана ни нанасят те -
но белег ний не виждаме с очите -
а само вътрешната разлика боли -
където са значенията скрити.

От тях не учи нищо никой тук -
те са клеймото - те са отчаяние -
те са изпратени - като всевластна скръб -
по въздуха - от разстояние.

На идване - пейзажът ги следи -
държат си сенките дъха запиращ.
А на отиване - са като дълъг скок -
до поглед на умиращ.
* * *
Сигурни - в свойте зали алабастрови -
от нощите и дните - несмущавани -
спят меките остатъци на възкресението -
атлазен гредоред - покрив от камъни.

Слънцето в своя дом осмива вятъра -
жужи пчелата край уши безчувствени -
подсвиркват птиците във такт невежествен -
ах, какви мъдрости са тук покрусени!

Над тях - тържествени - вървят годините -
гребат вселени в небосводи дъгови -
падат корони - дождове предават се -
беззвучни - като точки - в снежни кръгове.
* * *
Умирайки - чух да бръмчи муха.
Покоят - който в стаята настана -
напомняше въздушния покой -
между два напора на океана.

Очите бяха сухи - от изстискване -
дъхът се стягаше - за да съпътства
последната атака - че на нея -
сам кралят - щеше да присъства.

Аз паметта си завещах - подписах
онази малка част от мен - която
за подпис бе пригодна - и тогава -
във стаята промъкна се - мухата -

и забръмча тя синьо -смътно - секващо -
преди към светлината да отида -
и после мръкнаха прозорците - и после -
не можех аз да видя - за да видя.
* * *
Понеже няма как да спра Смъртта -
тя спря пред мен с внимателно усърдия.
В каляската ний бяхме само двамата -
и нашето безсмъртие.

Карахме бавно - тясъвсем не бързаше
и аз отхвърлях мойта предпазливост
мойто усилие - и моето безделие -
за нейната вежливост.

Ний минахме край селското училище -
класът с борби и викове излезе.
Ний минахме нивя със жито втренчено
и после слънцето залезе.

Спряхме пред къщичка, която ми приличаше
на малка пъпчица - върху земята.
Отгоре покривът едва се виждаше -
вместо корниз - с една издатина.

И въпреки, че векове преминаха -
изглеждат те по-кратки от часа,
когато пръв път зърнах конските глави
насочени към Вечността.

 ...
превод от английски: Цветан Стоянов

ЕМИЛИ ДИКИНСЪН - СТИХОВЕ

Това е писмото ми до света,
който не ми е писал -
простите новини от Природата -
с техния нежен смисъл.

Не знам за кого е предназначен -
не ще му видя ръцете.
Но от любов към нея, приятели,
с лошо не ме съдете.

* * *

Аз никоя съм. А ти кой си?
Ти също ли си никой?
Тогава двама сме. Но не издавай -
че те ще ни навикат.

Колко е мрачно да си някой
- и като жаба мокра -
да казваш цял ден свойто име -
пред възхитена локва!

Тинос: Ваяния от слово на острова на мраморните занаяти



    автор: Здравка Михайлова

НЕИЗЧЕРПАЕМИ СА ЛИЦАТА НА АРХИПЕЛАГА, СЪСТОЯЩ СЕ ОТ ДВАЙСЕТ И ЧЕТИРИТЕ ЦИКЛАДСКИ ОСТРОВА. ЕДИН ОТ ТЯХ - ТИНОС, СЕ СЛАВИ С МАЙСТОРИТЕ, ОБРАБОТВАЩИ МРАМОР, И ВАРОСАНИТЕ В БЯЛО, ИЗПЛЕТЕНИ КАТО ДАНТЕЛА С ДЕКОРАТИВНИ ЕЛЕМЕНТИ ГЪЛЪБАРНИЦИ С РАЗМЕРИ НА ИСТИНСКИ КЪЩИ, В НЯКОИ ОТ КОИТО ДНЕС ВЕЧЕ НЕ ОБИТАВАТ ПЕРНАТИ, А ЦЕЛИ СЕМЕЙСТВА. ОТ КРАЯ НА ЮЛИ 2010 Г. ТИНОС СЕ СДОБИ С НОВА СЛАВА СЛЕД СЪСТОЯЛИЯ СЕ ТАМ ПЪРВИ ЛИТЕРАТУРЕН ФЕСТИВАЛ.

Според древногръцката митология Посейдон изпратил ято жерави на Тинос, за да очистят острова от змиите, които го обитавали. Древното име на острова е Офиуса, което означава Змийски. Прародителите на неговите жители изповядвали култ към Посейдон и съпругата му, морската нимфа Амфитрита. Светилището на божествената двойка покровители на цикладския остров, което днес е достъпно за посещения като археологически обект, се намира малко преди "Тинос Бийч" в селището Киония. През 1207 г. Тинос, както и останалите Цикладски острови, преминава от византийско под венецианско владичество. На път към село Волакс, където в малкия амфитеатър под лунна светлина се проведе литературно четене, автобусът минава покрай драматичното възвишение Ексобурго с издигалата се някога там главна венецианска крепост. Остатък от венецианското присъствие са и католическите общности на някои егейски острови като Тинос, Наксос, Санторини и др. Днес една трета от населението на Тинос са католици.
Един от основните поминъци през венецианския период било отглеждането на гълъби. Те били развъждани както по гастрономически съображения - обикновено били поднасяни мариновани, така и за пощенски услуги, но най-вече заради гуаното им, широко използвано в земеделието, а и като стока за износ. Едни от най-популярните фамилии на Тинос са недвусмислено доказателство и за венецианския геналогичен корен на населението на острова: Видалис, Делатолас, Деласудас, Десиприс, Фосколос и др. Едни от най-популярните женски имена са Кармела и Доминики.
След оттеглянето на венецианците през 1715 г. островът преминава за повече от век под османско управление, като икономическият му и обществен разцвет продължават и той се ползва с множество привилегии, превръщайки се в един от икономическите центрове на Егейско море. Символ на Тинос е манастирът на Богородица Мегалохари (Всемилостивата). Откриването на нейната икона съвпада с модерната епоха. По време на гръцкото националноосвободително въстание през 1823 г. монахинята Пелагия от византийския манастир в Кехровуни (Х в.) имала видение - Богородица й съобщава, че нейна икона е заровена в земята на острова. Жителите му се заемат да копаят и така е намерена икона на Богородица от ранните християнски векове, която възпламенява борбата с нова сила. С дарения от цяла Гърция е построен храм, посветен на Божията майка, който след освобождението се превръща в едно от основните православни места за поклонение със слава в гръцкия свят и притегателна сила за вярващите, аналогична на светините в Лурд във Франция и Фатима в Португалия.
Първият литературен фестивал на Тинос (29-31 юли 2010) всъщност е петата от поредица прояви под общия надслов "Триптих: Поезия-Идентичност-Съжителство" и е организиран от поетичното общество "Кинония тон (де)катон" (Гърция) и Културната фондация на Тинос, като лидери на проекта са "Идеограма" и "Atlantis Productions" (Кипър). В него участваха 28 писатели от 20 страни и прозвучаха творби на 14 езика в превод на гръцки и английски. Проявите от този цикъл са общо шест и се осъществяват с подкрепата на европейската програма "Култура 2007-2013", съвместно организирани от Кипър, Гърция, Франция (Biennale International de Poetes en Val-de-Marne) и Швеция (Ars Interpres).
Сред участниците във фестивала бяха гръцки и чуждестранни писатели и поети като Танасис Валтинос, Зирана Затели, Титос Патрикиос, Ерси Сотиропулу, Дамир Содан (Хърватия), Адам Загаевски (Полша), Ледо Иво (Бразилия), Ан Карсън (Канада), Франко Лои (Италия), Вера Павлова (Русия), Томас Саламун (Словения), Ники Марангу, Ели Пеониду, Йоргос Молескис, Мехмет Яшин (Кипър) и др.
Откриването се състоя в главното селище на острова Хора във Фондацията за култура на Тинос. Последва литературно четене във Волакс. Сгушено сред гранитните мегалити, селото е прочуто със своите кошничари. Плетената им продукция краси няколко кошничарски ателиета из живопис-
ните улички на селото. Финалният щрих на фестивала бе поставен под чи-
нарите на площада в село Пиргос, където се намира и Музеят на мраморни-
те занаяти.
Майсторът на каламбура, солунският писател Йоргос Скамбардонис в тон със злободневието от последните дни на юли, когато стачката на доставчи-
ците на бензин бе парализирала движението в цяла Гърция, сподели смайването си от събраното на площада множество, което го навело на мисълта, че сигурно там раздават бензин. "С литературно гориво и поети-
чен керосин се движим на този божествен остров в посока, противополож-
на на икономическата криза и настъпващата варварщина", постави поанта-
та на фестивала Скамбардонис.
Мексиканският писател Омеро Аридзис развълнува гръцката публика с разказа си за своя баща - грък, напуснал родните си земи след Малоазиат-
ската катастрофа и емигрирал в Мексико. Никога повече не се завърнал в Гърция. Аридзис е един от най-известните живи латиноамерикански автори, активист за опазване на околната среда, с два мандата като председател на Международния ПЕН клуб. Превеждан е на десетки езици и е бивш пос-
ланик във Франция, Италия, САЩ, Сърбия, Холандия, Швейцария, ЮНЕСКО.
С откъса от наградения си роман "Хотел "Лютеция" роденият през 1953 г. в Казабланка (Мароко) френски писател Пиер Асулин зададе образец на скулптираща в психологически детайл образи проза. 80-годишният итали-
ански поет Франко Лои прочете, а гръцкият поет Титос Патрикиос преведе негови стихове за безименни хора, "които потъват и историята ги подмина-
ва". България бе представена от поетесите Яна Букова и Цветанка Еленко-
ва, сърбинът Момчило Радич чете стихове от стихосбирката си "Врата". Яна Букова, автор на романа "Пътуване по посока на сянката" и на няколко стихосбирки, прочете свои стихове.
В романа си "Четвъртия меч" трийсет и пет годишният перуанец Сантяго Ронкалиоло, който живее в Испания и е автор също на "Червения април" и "Спомените на една дама", създава почти документален роман на разслед-
ваща журналистика.
Традиционните мраморни декоративни решетки с пиещи изворна вода гълъби, пауни, кипариси, лозници с нависнали гроздове, флорални и други мотиви са израз на естетическото чувство на жителите на Тинос. Те красят навсякъде и новопостроените къщи, придавайки им старинен изглед. Това народно изкуство сюблимира във ваянията на Янулис Халепас, роден през 1851 г. в Пиргос и считан за най-значимия неокласически гръцки скулптор. Родната му къща в Пиргос е превърната в музей. Изпратен е в Мюнхен със стипендия, за да учи скулптура, но устремеността му към изкуството е пре-
късната от баща му, който иска той да се завърне на Тинос и да помага в семейната работилница за обработка на мрамор. Най-известната скулптура на Халепас - "Спящата", увенчава с покоя си надгробния паметник на рано починала жена, погребана в Първо атинско гробище - истински скулптурен музей на открито. В Пиргос е създаден първият по рода си музей на заная-
тите, свързани с обработването на мрамор. Благодарение на програмата на Културната фондация на банка "Пиреос", включваща съживяването на от-
миращи народни занаяти и обекти на индустриалната археология (музеите на маслината в Каламата и на водата в Димицана, зехтинената преса на остров Лесбос и др.) и в Музея на мраморните занаяти по модерен начин са експонирани предмети, инструменти, аудиовизуален материал и др., пред-
ставящи различни техники на обработване на мрамора.
Както изглежда, към нея ще се прибави и новият "поминък" на острова - ежегодните литературни фестивали с превод на английски, достъпни както за местната публика, така и за посетители и гости.


СВЯТ                                                 
стр.39, бр.6, година XVII, 2010

ГОСПОЖАТА В СИНЬО

автор: Титос Потрикиос
...

Когато свежда очи
изглежда с десет години по-стара.
Брадичката изчезва.
Бузите увисват изпразнени,
челото се разширява сякаш маска
косите изглеждат оредели,
веждите подчертани с молив.
Когато вдига очи,
веднага се подмладява с девет години,
всичко се осветява от светлината
на една завръщаща се младост,
угасва всяко несъвършенство.
Между едно движение на очите
е изчезнала цяла година.
...
Превод: Здравка Михайлова

Англоезични бъдещи писатели

автор: Титос Патрикиос
...
Някои от младите разгърдени туристи,
натрапващи ми се в Помпей, в Капри, в Соренто,
четейки на висок глас англоезични пътеводители,
а после още по-гръмогласно разяснявайки ги на
приятелите си,
някои от младите добре сложени туристки,
позиращи, за да ги заснемат,
от голите им части не мога
да видя паметници и пейзажи около мен,
един ден може да станат утвърдени писатели,
преведени и на нашия език,
романисти затлъстели и впиянчени
поетеси с немити сивеещи коси,
които освен проза на многоизмерно писане,
освен стихове със закодирани сравнения
ще регистрират в чувствени трактати
спомени от Помпей, Капри и Соренто,
в които може би ще споменават туристите-натрапници
тогава наблюдавали движенията им.


 Превод от гръцки: Здравка Михайлова
Съвременна гръцка поезия
сп. Съвременник

ИЛЮМИНАТИ – Елитът управляващ живота на земята

По документалния филм на Christopher Everard-Jarquet
Нов световен ред. Милиарди хора по света живеят в невежество. Пред очите ни политици осъществяват план за световно господство. Още от времето на Наполеон, тайни общества използват политиците, за да превземат и управляват Света. Сега, в 21-ви век, техният план е към своя край. Целта на Новия световен ред е централизацията на властта, потулването на всякаква критика към системата, комерсиализацията и продажбата на всичко като продукт. Този нов ред позволява на Китай да измъчва студенти и въпреки това да бъде домакин на Олимпийските игри. Държавни училища и болници се предоставят в ръцете на частни компании, за да извличат печалби чрез обучението на децата ни и продажбата на синтетични лекарства. Тайните общества и политическите организации, които строят Новия световен ред, използват различни символи и числа. Ако научите техният таен език и вие ще имате “Всевиждащото око”.

f_TreeofLife3m_957d63d
Китайски войски незаконно окупираха и тероризираха кралство Тибет. Над 6000 манастира и места за поклонение бяха разграбени, осквернени и унищожени. Китайците нарекоха това дело “миролюбиво освобождение на Тибет”. През последните няколко години Китай рязко увеличи политическите арести и затворническия труд. Будистки монаси и монахини бяха нападнати, измъчвани и принудени да развратничат по улиците. Панкхският монах бе отвлечен от китайските нашественици. Той стана най-младият политически затворник в света. 


ИЛЮМИНАТИ

Орденът на Илюминатите (от латински: illuminati — просветлени, озарени) е било тайно общество основано в Инголщад, Германия на 1 май 1776 година от философа Адам Вайсхаупт. 1785 бива забранен в Бавария и следователно прекратява съществуването си.
Целта на ордена е била чрез просвещение да се постигне морално възвишаване на човека, което да обезсмисли господството на едни хора над други и да подкрепи половото равенство и образованието на жените.
Има многобройни митове и конспиративни теории относно продължилото съществуване и дейност на ордена, които между другото му преписват Френската революция, борбата срещу католическата църква и стремеж към владеене на света.
Професорът по църковно право и практическа философия на Университета Инголщад Адам Вайсхаупт (1748–1830) основава на 1 май 1776 с двама негови студенти "Съюзът на Перфектибилистите" (на немски: Bund der Perfektibilitsten, от латински: perfectibilis — способен на съвършество).[1] [2]



Символът на ордена е бухалът на Минерва, римската богиня на мъдростта. Причина за създаването на такъв съюз е атмосферата в университета — по това време ръководен почти само от бивши йезуити, чийто орден е закрит през 1773. Тогава 28 годишният Вайсхаупт се чувства изолиран като единствен професор без йезуитско минало.Същевременно той се интересува силно от идеите и ученията на просвещението. За да защити студентите си от йезуитските интриги, които предусеща навсякъде, и да им улесни достъпът до църковнокритична литература той основава "Тайният Съюз на Мъдростта" (на немски: Geheimen Weisheitsbund), който първоначално съществува като литературен клуб с не повече от 20 членове. Освен от идеите на просвещението Вайсхаупт се страхува от Розенкройцерския орден, масонски орден придобиващ все по-силни позиции по това време и иска да му се противопостави . Самият Вайсхаупт описва мотивацията си за основаване на обществото в своя труд: "Питагор или Наблюдения върху тайните методи за...

  Нов световен ред. Милиарди хора по света живеят в невежество. Пред очите ни политици осъществяват план за световно господство. Още от времето на Наполеон, тайни общества използват политиците, за да превземат и управляват Света. Сега, в 21-ви век, техният план е към своя край. Целта на Новия световен ред е централизацията на властта, потулването на всякаква критика към системата, комерсиализацията и продажбата на всичко като продукт. Този нов ред позволява на Китай да измъчва студенти и въпреки това да бъде домакин на Олимпийските игри. Държавни училища и болници се предоставят в ръцете на частни компании, за да извличат печалби чрез обучението на децата ни и продажбата на синтетични лекарства. Тайните общества и политическите организации, които строят Новия световен ред, използват различни символи и числа. Ако научите техният таен език и вие ще имате “Всевиждащото око”.
f_TreeofLife3m_957d63d

Китайски войски незаконно окупираха и тероризираха кралство Тибет. Над 6000 манастира и места за поклонение бяха разграбени, осквернени и унищожени. Китайците нарекоха това дело “миролюбиво освобождение на Тибет”. През последните няколко години Китай рязко увеличи политическите арести и затворническия труд. Будистки монаси и монахини бяха нападнати, измъчвани и принудени да развратничат по улиците. Панкхският монах бе отвлечен от китайските нашественици. Той стана най-младият политически затворник в света. Китайското правителство постави фалшив заместник. Междувременно, САЩ обяви Китай за “най-привилегированата страна”.





Добре дошли в САЩ – дом на най-добрата демокрация, която може да се купи! 2000 г.: Бохемската гора, северна Калифорния – “Така че още веднъж ще те изгорим тази нощ!” Банкери и политици участват в сатанински ритуал и правят образно човешко жертвоприношение на бога -
сова Молох!


Джон Кенеди беше последният истински президент на американците. Обеща да намали военното производство и да спре войната във Виетнам. Линдън Джонсън и ФБР му устроиха засада на площад Дийлей в Далас, Тексас.
Хората по света бяха ужасени от убийството. Невинен мъж на име Лий Харви Осуалд бе обвинен за убиeц. Дори и след побоите и мъченията, той не се призна за виновен. Не му беше позволен достъп до адвокат. ФБР прикри своето участие в атентата. Позволиха на Джак Руби да убие Осуалд на живо по телевизията. Според доклада на комисията Уорън, убиецът на Кенеди е бил Осуалд. Някои членове на комисията бяха известни масони. Линдън Джонсън прекрати разследването по убийството. Робърт Кенеди се кандидатира за президент, обещавайки да спре войната във Виетнам. Той също бе брутално убит! Милиони хора оплакаха смъртта на Робърт Кенеди и смъртта на американската демокрация.

Череп и кости. На снимката се вижда Джордж Буш – шести от ляво на дясно (стоящите прави).
1967 г.: Антъни Хилдър разкри мрежата на тайните общества в Америка. Бе обвинен несправедливо в хипноза на Сирхан Сирхан, който уби Р. Кенеди. Антъни Хилдър и Джордан Максуел разкриха обществото “Череп и кости”. Това тайно общество използва същите символи като нацистката СС. Експерти твърдят, че семейното богатство на Буш е от бизнес-сделки с Хитлер.
“Всевиждащото око” на масоните е на банкнотата от 1 долар. Американски банки финансираха и двете страни през Втората световна война. Максуел разкри международния знак на фашизма на монетата от 10 цента. Американски банки продължиха да правят печалби от войни.
1980-те: Американски банки и британското правителство снабдиха Саддам Хюсеин с оръжие.
1987 г.: Американски компании за биологично оръжие продадоха на Саддам Хюсеин чума.
1991 г.: Ирак и Кувейт бяха разрушени от американско и британско оръжие. ”Кувейт е освободен. Иракската армия е разбита. Нашите военни цели са изпълнени. С удоволствие ви съобщавам, че от днес в полунощ източно време, точно 100 часа след прекратяване на сухоземните операции и 6 седмици от началото на операция “Пустинна буря”, всички американски и коалиционни сили ще прекратят офанзивните бойни действия.”
Много войници загинаха от “Синдрома на Персийския залив”. Ваксини за превенция срещу химичните оръжия, които не бяха открити, убиха повече войници от войските на Саддам Хюсеин! Войната е голям бизнес! Затова Джордж Буш остави Саддам Хюсеин на власт! Горящите нефтени полета можеха да се видят от космоса и причиниха световно замърсяване на въздуха. Март 1991 г.: Емирът на Кувейт се завърна у дома. Войници от Съюзната армия загинаха, защитавайки жестокият режим в Кувейт, който не дава право на жените да гласуват. Емирът заповяда всички палестинци в Кувейт да бъдат събрани. Някой бяха измъчвани и убити. Стотици палестинци просто изчезнаха! Другите мюсюлмански страни не реагираха. 400 000 палестинци бяха изгонени, защото Ясер Арафат е подкрепял бомбардировките на Ирак над Израел. На Саддам Хюсеин не бе предложена капитулация от Съюзните войски. Беше му позволено да задържи хеликоптери, закупени от Запада. Докато Буш си подсигуряваше нефтените полета, Саддам убиваше активисти за демокрация в Ирак. Операция “Пустинна буря” не предприе нищо против режима на Саддам! Тарик Азиз, заместник-президент на Ирак: “Американците не се намесиха! Нужни ни бяха само няколко дни да се съвземем от изненадата, да организираме войските и ресурсите си и да въдворим мир и ред в южните области. Нужни ни бяха две седмици да го постигнем!”
Нефтената компания на Буш направи огромни печалби след войната в залива. Цената на петрола по света почти се утрои. Американски банки и корпорации спечелиха от кампанията по прочистването. Британските данъкоплатци платиха за оръжията на Саддам чрез британската схема за износ на заеми. Иракски нефт започна да се изнася за САЩ в замяна на ваксини с изтекъл срок! Наложените търговски санкции доведоха до смъртта на 500 000 иракски деца! Докато Съюзните войски се изтегляха, Саддам Хюсеин започна терор над кюрдския народ.
1991 г.: Кюрди бяха принудени да напуснат страната си.
40% от иракския нефт е на кюрдска земя. Кюрди: “Саддам Хюсеин бомбардира, с хеликоптери, унищожава ни … не знам, видяха ни, но продължиха! Защо?! Ние сме хора като вас!” Британците дариха милиони лири за кюрдския народ. Но ковчежник на фонда беше корумпираният лорд Джефри Арчър и кюрдите не получиха и....
 продължете да четете от тук: ИЛЮМИНАТИ - ЕЛИТЪТ УПРАВЛЯВАЩ ЖИВОТА 
************
  Документалният филм „Илюминати“ разобличава глобалната мрежа от тайни общества и родствени кралски фамилии, посветени на демонско поклонение!Маркус Ален от списание „Нексус“ описва филма като „умопомрачаващ“ и той вдействителност е такъв! Става ясно, че цялата политическа система на САЩ и Великобритания (България) се контролира от един малък елит от окултисти, заклели се във вярност на „Всевиждащото око“ на Луцифер! Повече от два века аристокрацията на Англия и САЩ е била замесена в тайни сатанински общества и е заемала всички важни позиции във властта, политическите организации, медиите и военните служби!Филмът „Илюминати“ показва исторически документи, снимки и кадри, които грабват зрителя на дълго пътешествие във времето – от убийството на Джон Кенеди, през черните години на двете войни в Залива, до президентските избори в САЩ през 2000 и 2004 г., манипулирани от тайното сатанинско общество „Череп и кости“, в което членува фамилията Буш!Показани са и кадри от
Бохемската гора в северна Калифорния, заснети със скрита камера от Алекс Джоунс, разкриващи езическия и сатанински ритуал на образно човешко жертвоприношение на Бохемския клуб – церемония, на която са присъствали година след година американски президенти, вицепрезиденти и индустриални магнати от най-големите световни корпорации.Филмът „Илюминати“ ще ви отведе в Тибет, окупиран от Китай, нацията, която Буш описва като „най-предпочитаната страна от Америка“. Ще видите заснети кадри как китайските нашественици бият и тероризират тибетските монаси.Ще научите също, че членове на британската кралска фамилия са принадлежали към зловещата хитлерова организация СС, че в самия Уестминстърски дворец – дом на британския парламент, се намират масонски храмове, и че кралицата на Англия е гранд-патронеса на международното масонство.Филмът „Илюминати“ разкрива потресаващи факти за сатаниста Алистър Краули, масонството и британското кралско семейство. Ще видите истински кадри от тайно заснета церемония на посвещение във вътрешния двор на централата на сатанинското общество „Череп и кости“!„Ню Йорк Газета“ пише за „Илюминати“: „Филмът е едно невероятно разкритие за връзките на британското кралско семейство с нацизма, черната магия и тайните масонски общества“.

5.07.2013 г.

ТИТОС ПАТРИКИОС - биография и творчество


Титос Патрикиос проведе за своите идеали след разгрома на гръцките ляво през 1940-те и воюва срещу корупцията в следващите години, срещу моралния упадък и компромис, срещу репресиите на индивида. Неговата комбинация от политическа намеса и скепсис за човешкия род, добавени към „нисък тон“ на неговата поезия, оказа дълбоко влияние върху „поколението ’70″.
Патрикиос е роден в Атина, където следва право и пое практика като адвокат.
По време на немската окупация той се присъединява един лев съпротива група и тясно избягал смърт в ръцете на сътрудници.
Той публикува първото си стихотворение през 1943. След гражданската война той е бил задържан за своите леви симпатии и хвърлен в затвора за „концентрация острови в продължение на три години.
През 1954 г. той публикува първата си книга със стихове и помогна за създаването на влиятелни прогресивно списание Epitheórisi Téchnis (членове Преглед), към които той допринася характеристики, ревюта и поезия.
През тези години той е работил като адвокат, журналист и преводач. През 1959-1964 той взе следдипломна квалификация по социология и философия в Париж.
От 1964 г. работи като ръководител на изследванията на гръцкия център за социални науки, докато военната диктатура (1967-1974) го принуждава да търсят убежище в Италия и Франция.
След завръщането си в Атина той е работил като юрист, социолог и преводач.
Той има няколко социологически проучвания на негово име.

По пътеката...

По пътеката на езика
спряха крайни думи...


ЗА ЕРИХ КЕСТНЕР

Знаете ли, че авторът на „Двойната Лотхен” и „Летящата класна стая” Ерих Кестнер е преследван от тайната полиция на Третия Райх – Гестапо, а Адолф Хитлер лично забранява книгите му да се издават в Германия. През 1933 г. негови творби са изгаряни публично на площадите в Берлин, а сред множеството, което гледа пламъците, е и самият писател. Обявен за „политически неблагонадежден”, Кестнер е изключен от Съюза на писателите, гонен от властта и два пъти арестуван. Въпреки че заклеймява твореството му, нацистката власт му разрешава временно да публикува „аполитични” книги в чужбина, за да се набави така необходимата чужда валута за Райха.

100-ТЕ НАЙ-АКТУАЛНИ КНИГИ

Здравейте приятели, прочетете и се запознайте със:
100-те най-актуални книги

Желая Ви приятно пътуване в света на литературата!
С най – добри пожелания: Николай 


Хайку - 64

Есента дойде.
Кълвачът още чука
своята хралупа. 
...
Н. Пеняшки - Плашков 

Хайку - 63

Ех, тази жена,
облечена в черно!
Денят е слънчев! 
...
Н. Пеняшки - Плашков