Здравейте и добре дошли! :)

“Не вземайте на сляпа вяра това, което сте чули. Не вярвайте на доктрини, само защото те идват от древността и са се предавали от поколение на поколение. Не вярвайте на каквото и да е, само защото то се следва сляпо от множеството. Не вярвайте на каквото и да е, само защото е било казано от древните мъдреци. Не вярвайте на истини, само защото имате пристрастие към тях или по силата на стар навик. Не приемайте за истина нещо само, защото е било изречено от някой авторитет, ваш учител, по-възрастен или по-знаещ от вас. Обмисляйте, анализирайте и проверявайте в практиката и, ако резултатите потвърждават казаното и спомагат за доброто на всички, приемете истината и я следвайте, приложете я в живота си.”
Буда

5.01.2013 г.

ОБЩИ ЧЕРТИ НА ЕПОСА

ЕПОСЪТ е съществувал  и в две речеви форми: стихотворна и прозаическа. Идеалното е протичало по един начин в стихотворната форма - близка до екстаза. Епоса - проза разчита най-вече на съдържанието на сказа.
Те са две различни речеви форми, но запазват общото в себе си. Относно епоса е известна мисълта на Аристотел: "Съчиненията на Херодот могат да се преработят в стихове, но въпреки това те биха били такава история в метри, каквато са и без метри". ( Аристотел, "За поетическото изкуство", 1975, с. 77.)
Важна особеност на Епоса е сказът, т.е. повествованието на събития. При всяка от родовите структури съществуват две основни категории: материал и форма. Сказът обединява материала и формата в епоса. В този огромен дял от устното и от книжовното творчество се натъкваме на особеност и на материала, и на формата. Материала включва запаметени, лични или племенни житейски отношения, истории, които са протичали, случки, които са се редували, характери, изявявали се в събития при някаква битова или историческа обстановка.
Епическото произведение се построява според материала - събитието и характерите във формата на сказ.
Важно е да се отбележи, че при епоса, характеризиращ се със своята обективност, картинност и цялостност е възможно да се използват всички времена, включително и едно настояще, което предхожда в бъдеще. За да има относителна устойчивост на сказа е необходимо в епоса да наблегне на минало време. В случая повествованието изразява събитието в завършен вид, пречупено в съзнанието, осъзнато и усвоено в настоящия момент. Характерът се оформя не само като участник в събитието, но и като изпълнител на самото действие. Казано по друг начин характера е отражение на събитието и събитието го изгражда.