Емилия Дворянова
.....
продължете да четете от тук: НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ - "ОПИТЪТ НА ПИСАНЕТО...."
.....
Обичайно се смята, че за писателя е трудно, да не кажа невъзможно, да
говори за книгите си. Усещането е за някаква не-редност, извън-редност
на подобно говорене, което сякаш крие елементи на несвоевременна и не на
място „изповед”: споделеност, която би затруднила, дори „замърсила”
прочита на книгата, защото неизбежно ще съдържа в себе си елементи на
„намерението”, пред-намереността, „утопията на книгата”, вътре в която
или по-скоро отвъд която книгата всъщност е била намерена
и превърната в това, което е, като самодостатъчен артефакт. Заради тази
нейна самодостатъчност, авторът се е превърнал в излишен, онзи, който
би могъл да се мисли като знаещ прекомерно много за текста и поради тази
причина този, който вече нищо не може и не трябва да знае за него.
Вмешателството му в четенето би било сякаш противно на текста, или
най-малкото претенциозно съдържащо в себе си идеята за „свръхавторитет”.
За книгите би следвало да говорят критиците, читателите, всъщност
всеки, за когото това би било важно – веднъж изказал се във форма, която
би могла да се нарече условно „абсолютна” в постигнатата си
завършеност, авторът наистина е загубил това право на обяснение,
доизказване, превърнал е текста си в партитура, пред която самият той се
явява единствено като един от възможните изпълнители, със сигурност не
най-вещият. И защото все пак е автор на тази партитура, е сякаш
несъобразно наново и наново да я изпълнява и, за да запази „авторитета”
си на автор, е длъжен да се откаже от авторитета на
критик-интерпретатор.
Това почти очевидно усещане
на отношението между автора и творбата му, естествено не е лишено от
основание, в него силно присъства един „морален” аргумент на неписано
право-забрана, а днес вече, след психоаналитичната критика на
изкуствата, и обективно знание като съгласие за тази невъзможност
авторът да „изговаря” произведението си. Вярно е, че писателят, особено
онзи, който достатъчно е обработил ума си в методите и идеите на
съвременната хуманитаристика, ни най-малко не е лишен от способността и
възможността да поставя себе си в две твърде различни роли, той би могъл
да прояснява вече написаното през себе си, но само в един своеобразен
модус – този на направата като възможна благодарение на едно уникално отношение с езика.
Аз лично съм солидарна с този „морален” аргумент, който не ми позволява
да се самоинтерпретирам и анализирам собствените си книги, солидарна
съм и с факта, че не авторът е, който може да изтръгне от собствената
книгата нейните „истини”. В този смисъл единствено читателят е този,
който ще бъде годният да подреди не само съзнаваното, но и несъзнаваното
на текста, което почти винаги е далеч по-важното (въпреки че като
изкушен в теориите човек аз също обичам да го правя като post factum
изправена пред собствената, вече откъсната от мен „партитура” и да
забелязвам онова, което в създаването на книгата се е случвало абсолютно
незабележимо за самата мен.)
Писателят обаче може
да говори за нещо много важно, в правото си е да говори за него, дори,
бих казала, това е негово изключително право – и то е възможната
потребност, дори необходимост да яви в думи, да доведе поне до частична
съзнателност не само за себе си, но и за другите, действието на самото
писане, акта на „правене на език”, което е и самото писане. Там, в този
акт, той е единственият свидетел. И единственият заподозрян в
способността да го извърши. Може би точно затова навсякъде по света
курсовете по творческо писане са единствено „писателски” курсове – не
защото „произвеждат” писатели, а защото в тези курсове се „разбулва”
писателят-писане – не писателят като личност, не като смисъл на
творчеството му, не като книги, които единствено могат да легитимират
неговата способност да е писател, а като този, който,
живеейки в езика и всъщност създавайки го, може евентуално да изговори
не „какво”-то на езика в безкрайните му интерпретативни възможности на
проигравани в различни оптики текстови партитури, не дори и механиките
на езиковите случвания, за които всеки в по-голяма или по-малка степен
би могъл да има своето знание, права на тълкуване и усет (това също се
включва в заниманията в подобни курсове), а онова сякаш „мистическо” Как на езика, което е процесът на...
продължете да четете от тук: НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ - "ОПИТЪТ НА ПИСАНЕТО...."