Африканската литература датира от древни времена. Така е отразено от древни източници.
Това е едно историческо изследване и свързаните с него концепции за това как започва африканската култура чрез своите писания. Тя е силно повлияна от американската.
Когато човек започва да ходи на земята, разработва система за записване на нещата, които го заобикалят и ги тълкуват според своите възприятия. Подобен начин на документиране може да е началото на носител, а такъв е литературата. Не всички писмени материали могат да се разглеждат като литература. Става дума за тези които отразяват човешките, обществено – икономически отношения и др.
Африканската литература има своите корени от праисторическия период. Египетските йероглифи са намерени около 3200 г. преди н.е.
До около 400.” АД за пример, е система за писане, която използват за символи, са били използвани за регистриране на някои неща, за които се е споменавало в историята. Въпреки това те не се считат за литература.
Най – ранните записи които се смятат за литература е египетската Книга на мъртвите, записани на Papyrus на Ани в 250 г. преди н.е.
Много произведения като предания, митове, легенди са предавани вербално.
В Африка поради липсата на грамотност не е имало възможност да се създава литература.
Както споменах, исторически факти, митове, легенди, включително истории, драми, гатанки, песни, пословици и други литературни произведения са предавани вербално от поколения на поколения за забавление, дори и за образование с цел да се помни миналото на предците, подвига на народа, род и култура. Основни фактори които оказват влияние за Африканската литература, са най – раните записи за строителни обекти и работа, които са открити в Египет. В този континент, където анимизмът е практика от столетия, текстове на песни, разкази и стихове; въпреки че са незаписани, са предадени от поколение на поколение на вербален принцип. Някои от историите са за животни.
Египет като произход на цивилизацията на континента, е силно повлиян от културата, религията и литературата на континента като цяло.
Голяма част от Африканската литература придобива смисъл на такава след колонизирането й през 19 век.
Условията на живот и политически ситуации подготвиха пътя за развитието на литературни прозведения, като например тези, които са написани като реакции от робството. Колонизацията оказва своето значение и влияние върху развитието на литературата, изкуството и културата. Значително място заемат реакциите срещу расизма и Африканската борба за свобода и независимост. Значително място в Африканската литература е отношението към природата, как е създадена земята и първия човек.
Съвременната Египетска литературата представлява основен културен елемент в живота на страната. Египетски писатели и поети са сред първите, които въвели модерния стил в Арабската литература, и стиловете и елементите, които въвеждат, са широко разпространени в Близкия Изток. Първият съвременен египетски роман “Zaynab” от Мохамед Хюсеин Хайкал е публикуван през 1913 година, написан на египетски арабски език. Египетският романист Нагуиб Махфуз е първият арабски писател, който е спечелил Нобелова Награда за Литература. Известни са египетските писателки Науал ел Саадауи, добре позната за феминистките си дейности, и Алифа Рифаат, която също пише за жените и традициите в Египет. Народната поезия (фолклор) е може би най-популярният литературен жанр в Египет, представен в творбите на Ахмед Фоуад Негм (Фагуми), Салах Джахеен и Абдел Рахман ел Абнуди.
Според Ричард Паркинсън, който е експерт по египетска литература “Поезията вероятно е най-голямото забравено съкровище на Древен Египет. Според него древноегипетската поезия дава истинско разбиране за човешката природа и нейните несъвършества, встрани от идеализираната представа за древните египтяни, която историческите записи и биографии често създават на базата на открития в храмове и гробници. Група от няколко поеми са открити в разкопано селище на древноегипетски работници в покрайнините на долината на царете
Това е едно историческо изследване и свързаните с него концепции за това как започва африканската култура чрез своите писания. Тя е силно повлияна от американската.
Когато човек започва да ходи на земята, разработва система за записване на нещата, които го заобикалят и ги тълкуват според своите възприятия. Подобен начин на документиране може да е началото на носител, а такъв е литературата. Не всички писмени материали могат да се разглеждат като литература. Става дума за тези които отразяват човешките, обществено – икономически отношения и др.
Африканската литература има своите корени от праисторическия период. Египетските йероглифи са намерени около 3200 г. преди н.е.
До около 400.” АД за пример, е система за писане, която използват за символи, са били използвани за регистриране на някои неща, за които се е споменавало в историята. Въпреки това те не се считат за литература.
Най – ранните записи които се смятат за литература е египетската Книга на мъртвите, записани на Papyrus на Ани в 250 г. преди н.е.
Много произведения като предания, митове, легенди са предавани вербално.
В Африка поради липсата на грамотност не е имало възможност да се създава литература.
Както споменах, исторически факти, митове, легенди, включително истории, драми, гатанки, песни, пословици и други литературни произведения са предавани вербално от поколения на поколения за забавление, дори и за образование с цел да се помни миналото на предците, подвига на народа, род и култура. Основни фактори които оказват влияние за Африканската литература, са най – раните записи за строителни обекти и работа, които са открити в Египет. В този континент, където анимизмът е практика от столетия, текстове на песни, разкази и стихове; въпреки че са незаписани, са предадени от поколение на поколение на вербален принцип. Някои от историите са за животни.
Египет като произход на цивилизацията на континента, е силно повлиян от културата, религията и литературата на континента като цяло.
Голяма част от Африканската литература придобива смисъл на такава след колонизирането й през 19 век.
Условията на живот и политически ситуации подготвиха пътя за развитието на литературни прозведения, като например тези, които са написани като реакции от робството. Колонизацията оказва своето значение и влияние върху развитието на литературата, изкуството и културата. Значително място заемат реакциите срещу расизма и Африканската борба за свобода и независимост. Значително място в Африканската литература е отношението към природата, как е създадена земята и първия човек.
Съвременната Египетска литературата представлява основен културен елемент в живота на страната. Египетски писатели и поети са сред първите, които въвели модерния стил в Арабската литература, и стиловете и елементите, които въвеждат, са широко разпространени в Близкия Изток. Първият съвременен египетски роман “Zaynab” от Мохамед Хюсеин Хайкал е публикуван през 1913 година, написан на египетски арабски език. Египетският романист Нагуиб Махфуз е първият арабски писател, който е спечелил Нобелова Награда за Литература. Известни са египетските писателки Науал ел Саадауи, добре позната за феминистките си дейности, и Алифа Рифаат, която също пише за жените и традициите в Египет. Народната поезия (фолклор) е може би най-популярният литературен жанр в Египет, представен в творбите на Ахмед Фоуад Негм (Фагуми), Салах Джахеен и Абдел Рахман ел Абнуди.
Според Ричард Паркинсън, който е експерт по египетска литература “Поезията вероятно е най-голямото забравено съкровище на Древен Египет. Според него древноегипетската поезия дава истинско разбиране за човешката природа и нейните несъвършества, встрани от идеализираната представа за древните египтяни, която историческите записи и биографии често създават на базата на открития в храмове и гробници. Група от няколко поеми са открити в разкопано селище на древноегипетски работници в покрайнините на долината на царете
Цветна песен (откъс)
Да чуя твоя глас е нараново вино за мен:
Извличам живот слушайки го.
Мога ли да те видя при всеки зор,
Би било по-добре за мен
отколкото да ям или да пия.
…. P.S. нараново вино – вино от нар
Извличам живот слушайки го.
Мога ли да те видя при всеки зор,
Би било по-добре за мен
отколкото да ям или да пия.
…. P.S. нараново вино – вино от нар
Подобни песни написани по време на египетското Ново царство
(1539-1075 пр. н. е.) Най-вероятно тези песни са създадени и предадени
вербално и разказват за любовта и романтиката в древен Египет
използвайки с лирически средства като метафори, повторения и други
поетически техники, подобни на тези от днешно време.
–
ИЗВЕСТНИ ЛИТЕРАТУРНИ ПРОИЗВЕДЕВИЯ
ИЗВЕСТНИ ЛИТЕРАТУРНИ ПРОИЗВЕДЕВИЯ
Романи
* Mzimu WA Watu WA кале “(Храмът на предците” от Мохамед Саид Abdulla (суахили)
*Their Eyes Were Watching God by Zora Neale Hurston http://www.zoranealehurston.com/books/their_eyes_teaching_guide.html Очите им бяха Гледайки Бог, Зора Neale http://www.zoranealehurston.com/books/their_eyes_teaching_guide.html Hurston
* Ethiopia Unbound: Studies in Race Emancipation,(1911) by Joseph
Ephraim Casely-Hayford (also known as Ekra-Agiman) Етиопия
неконсолидиран: Изследвания в надпреварата еманципация, (1911) с Джоузеф
Ефрем Кейсли-Hayford (известен също като EKRA-Agiman)
Play Игра
* The Girl Who Killed to Save: Nongqawuse the Liberator (1935) by Herbert Isaac Ernest Dhlomo of South Africa Момичето, което убити, за да Спести: Nongqawuse на Освободител (1935) от Хърбърт Исак Ърнест Dhlomo на Южна Африка
Poem Стихотворение
* Song of Iowino (1966) by Acholi Песен на Iowino (1966 г.) от Acholi
Drama Драма
* The Black Hermit (1962) by Ngugi wa Thiong’o of Kenya Черно отшелник (1962) на Ngugi WA Thiong’o на Кения
Myth Мит
* Yoruba Йоруба
Epic Епопея
* Epic of Sundiata Epic на Сундята
Fable Басня
* Kalila and Dimna (Muslim) Калила и Димна (мюсюлмани)
Stories Разкази
* Chants and Hymns Песнопения и химни
* Book of the Dead (Egyptian) Книга на мъртвите (египетски)
Speeches Изказвания
* Things Fall Apart (1958) by Achebe Нещата се разпада (1958) от Ачебе
Narrative Разказ
* The Interesting Narrative of the Life and Adventures of Olaudah Equiano, also called Gustavus Vassa, the African ( 1789 ).by Olaudah Equiano Интересното повествование за живота и приключенията на Olaudah Equiano, наричан Густав будистките пости, в Африка ( 1789 ). от Olaudah Equiano
…..
Подбрани и преработени материали от Уикипедия, Интернет и Африкански източници.