Сугестологията е псевдонаука, създадена от проф. д-р Георги Лозанов, - български учен - психиатър, психотерапевт и невролог. Предмет на сугестологията са сугестията (внушение) - десугестия (освобождаване), което помага да се разкрият потенциалните възможности на личността. Основното ѝ приложение е в педагоигата, известна като сугестопедия, десугестопедия, резервопедия или десугестивно обучение.
Сугестията - десугестия, която е предмет на сугестологията, се противопоставя на хипнозата и клиничното внушение като средства, които ограничават свободата на избор и творчески израз на личността и имат команден, потискащ характер. Тя пробужда желанието на обучаващите се или пациентите за изживяване и постигане на творческо състояние, което е в хармония с очакването на преподавателя или психотерапевта. При този тип общуване се дава възможност на личността да избира според своята структура и диспозиция измежду широк спектър от комплексни стимули, които сложно се асоциират, сгъстяват, кодират, символизират и усилват. Стимулите постъпват отвън или възникват в личността не само в тесните рамки на съзнанието, но едновременно и в по-голяма степен - и в различните многобройни нива на парасъзнанието. Несъзнаваните периферни перцепции и емоционалните стимули заемат важно място в сугестологичната теория за внушението.
СУГЕСТОПЕДИЯ
На базата на теорията на сугестологията от средата на 60-те години на ХХ век, започва експериментирането, разработването и прилагането на учебно-лечебната десугестивно – сугестивна педагогическа система- сугестопедагогика, или т.нар сугестопедия – десугестивна педагогика. Според сугестопедичната теория съществува ограничаваща социално и исторически изградена норма за нивото на човешката памет, бързината на автоматизирането и за „ мъката” от ученето. Ето защо една от най-важните задачи на сугестопедията е в значителна степен да освободи (да десугестира) обучаващите се от тази обществена сугестивна норма. Сугестопедията освобождава и стимулира не само паметта, а цялата личност – интересите, възприятията, интелектуалната активност, мотивацията, креативността; смекчава агресивните тенденции в характера, като оказва благоприятен психохигенен, психопрофилактичен и психотерапевтичен ефект.
Сугестопедията е одобрена и препоръчана като по-добър метод за обучение на различни групи и по различни предмети от UNESCO (1978) и Педагогическата Академия на Виена, Австрия (1978). Осемчленна група от български професори дава положителна оценка за здравословното и психотерапевтично влияние на сугестопедията (1970).
От 2005 година като се има предвид целта на сугестопедията – разкриване резервите на мозъка - тя все по-често е наричана резервопедия. Сугестопедията/ резервопедия е изградена на базата на следните едновременно действуващи седем закона, прилагани от престижния преподавател:
- Любов
- Свобода
- Убеденост
- Връзка цяло – част; разглеждане на частта чрез цялото
- Многократно увеличен материал за усвояване
- Златно сечение
- Изкуство и естетика
- „Сугестология и Сугестопедия . Теория и Практика.” Георги Лозанов, 1978
- „Сугестопедия – Десугестивна Педагогика”, Георги Лозанов, 2005
- The Journal of the Society for Accelarative Learning and Teaching 3/3 Fall 1978
- The Journal of the Society for Accelarative Learning and Teaching 3/1 1978
ВАЖНО: ПО МЕТОДА НА
СУГЕСТОПЕДИЯТА ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ЧУЖДИ ЕЗИЦИ, НА СЕДМИЦА МОГАТ ДА СЕ ЗАПОМНЯТ ДО 1000 ДУМИ.
ТОЗИ МЕТОД Е ДОКАЗАН.
източник УИКИПЕДИЯ
Личен сайт на д-р ГЕОРГИ ЛОЗАНОВ