Здравейте и добре дошли! :)

“Не вземайте на сляпа вяра това, което сте чули. Не вярвайте на доктрини, само защото те идват от древността и са се предавали от поколение на поколение. Не вярвайте на каквото и да е, само защото то се следва сляпо от множеството. Не вярвайте на каквото и да е, само защото е било казано от древните мъдреци. Не вярвайте на истини, само защото имате пристрастие към тях или по силата на стар навик. Не приемайте за истина нещо само, защото е било изречено от някой авторитет, ваш учител, по-възрастен или по-знаещ от вас. Обмисляйте, анализирайте и проверявайте в практиката и, ако резултатите потвърждават казаното и спомагат за доброто на всички, приемете истината и я следвайте, приложете я в живота си.”
Буда

14.10.2014 г.

108 години от рождението на Хана Аренд

На днешната дата преди 108 години се ражда германско-американският политолог, философ и мислител от еврейски произход Хана Аренд. Гугъл посвети днес лого на Аренд.
Нейните авторски трудове се изучават в съвременните университети. Един от най-известните е „Тоталитаризмът“ ("Елементи и произход на тоталитарното управление"), който оказва сериозно влияние върху днешната философия. Текстът разкрива механизмите на действие на тоталитарното управление, поставяйки под общ знаменател фашизма и комунизма.
Хана Аренд е родена в Линден, Хановер, през 1906 г. и израства в Кьонигсберг - днешен Калининград (родният град на Имануел Кант, на когото тя се възхищава), както и в Берлин, Изучавала е философия в Марбургския университет в Германия. След това заминава за Хайделберг, където пише дисертация за любовта в творчеството на Свети Августин (354–430) под ръководството на философа и психолог-екзистенциалист Карл Ясперс.
През 1929 г. в Берлин се омъжва за Гюнтер Щерн, по-късно известен като Гюнтер Андерс; но през 1937 г. се развеждат. Публикува дисертацията си през 1929 г. Заради еврейския й произход й е отказана хабилитация - условие за преподаване в немските университети. Аренд изследва антисемитизма за известно време, преди да бъде разпитвана от Гестапо. 
Известно време работи в Париж, но заради немската военна окупация на Северна Франция по времето на Втората световна война и депортирането на евреите в нацистките концлагери, както и колабористичния режим във Виши, Аренд се принуждава да напусне Франция. През 1940 г. се омъжва за немския поет и марксистки философ Хайнрих Блюхер, по това време бивш член на Комунистическата партия. През 1941 г. избягва със съпруга си и майка си в САЩ. 
Връща се в Германия след Втората световна война и започва да работи за Youth Aliyah - ционистка организация, която спасява хиляди деца от Холокоста и ги установява в Палестина.
През 1950 г. става натурализирана гражданка на Съединените щати. Работи като гостуващ лектор в Калифорнийски университет в Бъркли, Принстънския университет и Северозападния университет
С илюстрацията на мястото на логото си в началната си страница днес световната интернет търсачка Google почита паметта й, като отбелязва годишнината от рождението й. Освен това германски медии тази сутрин отбелязват датата и припомнят за трудовете й.
Ето и няколко цитата от разсъжденията й, четени из цялия свят.
  • Ако зададете на някого от това поколение два прости въпроса: Какъв искате да бъде светът след петдесет години?" и Какъв искате да бъде животът ви след пет години?, то отговорите доста често са предшествани от: "Ако светът все още съществува…" и "Ако съм жив дотогава…" За често срещания въпрос: "Кои са те, това ново поколение?", човек се изкушава да отговори: "Тези, които чуват тиктакането." А на другия въпрос: "Кои са тези, които напълно ги отхвърлят?" отговорът може да бъде: "Тези, които не знаят или отказват да се изправят срещу нещата такива, каквито са."
  • В противовес на отмъщението, което е естествена, автоматична реакция на престъплението и което, поради необратимостта на процеса на действие, може да се очаква и дори да се предвижда; актът на прошката никога не може да бъде предсказан – това е единствената реакция, която се проявява неочаквано и по този начин се запазва, оставайки си все пак реакция, нещо от оригиналния характер на действието.
  • В условията на тирания е по-лесно да действаш, отколкото да мислиш.
  • Властта и насилието са противоположности; където едната управлява абсолютно, другата отсъства.
  • Войната стана такъв разкош, какъвто могат да си позволят само малките нации.
  • Главната квалификация на лидера на масите става безкрайната му непогрешимост; той не може никога да допусне грешка.
  • И най-радикалните революции ще се превърнат в консервативни в деня след революцията.
  • Културата се отнася до обектите и е феномен на света; забавлението се отнася до хората и е феномен на живота.
  • Любовта е "тежестта на душата" (по израза на Августин – бел.прев.), нейният закон за гравитацията, който довежда душата от движението до нейния покой. 
Източник: Уикицитат