Освалд Шпенглер е немски философ и историк, един от основоположниците на философията на културата.
Роден е в Бланкенбург. Завършва университетското си образоване в Мюнхен, Берлин и Хале и започва да преподава математика в Хамбург.
Отказва се от преподавателската си дейност, за да се посвети на своя
основен труд „Залезът на Запада“ (Der Untergang des Abendlandes).[1] „Залезът на Запада“ е историческо произведение, синтез на политикономия, политика, наука, математика, скулптура и музика. Шпенглер прилага към явленията на културата използвания преди него от Гьоте морфологичен метод
за естествените науки. Книгата описва различните значими култури в
човешката история, които са подобни на биологичните организми: те се
раждат, развиват, угасват и умират. Философът разграничава 8 главни
културни формации и три главни естетически нагласи в Европейската
култура: аполонова, магическа и фаустовска. Според него историята се
развива циклично и е лишена от смисъл. Всяка култура е предопределена от
своето наследство, своите ценности и чувството за съдбовност.
Други известни негови произведения са „Прусачество и социализъм“
(Preußentum und Sozialismus ) и „Човекът и техниката“ (Der Mensch und
die Technik). В „Прусачество и социализъм“ Освалд Шпенглер разглежда два
вида социализъм: германски социализъм на подчиненост и единност на
нацията зад обща идея, и английски социализъм, изобретен от Маркс, който дълги години живее в Лондон, Великобритания,
почиващ на класово разделение. Освен това Шпенглер излага принципните
различия между манталитета на прусака и англичанина – англичанинът
разполага с практическа свобода, която го превръща вътрешно в духовен
роб, цивилното му облекло изразява унификация на съвестта му, за него
съществува единствено лично действие, не и лично мислене и при него е
най-вече налице стадното чувство и пиратският инстинкт, въплътени в
икономическата му система, почиваща на търговия.
У немеца в противовес на това е налице подчиненост и градация според
чина, а не според богатството и за него е толкова обидно да приема
нареждане от по-низшестоящ, колкото за англичанина – от по-малко
заможен.
Партийната система с нейните дрязги и фрагментираност Шпенглер също счита за английски прийом , гибелен за немския дух.[2]
Освалд Шпенглер е вдъхновил многобройни автори: Томас Ман, Емил Чоран, Мартин Хайдегер, Лудвиг Витгенщайн, Реймон Арон, Арнълд Тойнби и други.
ИЗТОЧНИЦИ:
ИЗТОЧНИЦИ:
Информация: Уикипедия – Освалд Шпенглер